
Sf. Ioan Botezatorul
?tii c? numai îngerii lui Dumnezeu sunt înf??i?a?i cu aripi. Sunt înf??i?a?i astfel fiindc? sunt duhuri netrupe?ti, cu u?urin?? mi?c?toare spre slujirile la care îi trimite F?c?torul. Iar acum, ascult? m?rturia lui Hristos despre Ioan: acesta este despre care s-a zis: iat?, Eu trimit pe îngerul Meu înaintea fe?ei Tale, care va g?ti calea Ta înaintea Ta.Cine a scris aceasta? Proorocul lui Dumnezeu, insuflat de Duhul lui Dumnezeu (Maleahi. 3, 1). Sfântul Ioan este, a?adar, numit „înger” ?i de proorocul Maleahi, ?i de Mesia Însu?i. ?i, cu adev?rat, slujirea lui Ioan a fost asemenea slujirii îngerilor cere?ti. Când Mântuitorul lumii S-a n?scut în Betleem, îngerii au vestit na?terea Lui p?storilor, ?i i-au chemat s? se bucure ?i s? dea slav? lui Dumnezeu. Au trecut de atunci treizeci de ani. ?i Mântuitorul S-a ar?tat la Iordan ca s? înceap? lucrarea Sa cea de mântuire. Atunci, sfântul Ioan L-a vestit ?i L-a ar?tat poporului, chemând pe oameni la poc?in?? ?i cur??ire, pentru a se învrednici s?-L primeasc? pe El, Mesia ?i Mântuitorul.
Iat?, de aceea arti?tii cre?tini l-au zugr?vit adesea pe Înainte-Merg?torul lui Hristos, din cele mai vechi timpuri, cu aripi. Fiindc? este ?i numit „înger” în Sfânta Scriptur?, ?i fiindc? a avut slujire îngereasc? în istoria mesianic? a mântuirii oamenilor. Fie ca înaripatul t?u sfânt Ioan s? te acopere cu aripile sale de tot r?ul! Amin. (Episcop Nicolae Velimirovici, R?spunsuri la întreb?ri ale lumii de ast?zi, Editura Sophia, Bucure?ti, 2002)
Arheologul Shimon Gibson a descoperit locul in anul 1999, in cadrul unor ample cercetari arheologice. Pentru a ajunge aici, pelerinii pot lua autobuzul numarul 183, din Ierusalim, spre Ein Karem; de aici si pana la pestera sfantului nu mai sunt decat vreo patru kilometri.
Strigatul s?u, ”Pocaiti-va!”, a avut un mare efect asupra natiunii ebraice ce gemea sub jugul invadatorilor romani, mari multimi de oameni urmandu-l in pustie. Parintii Sf. Ioan Botezatorul au fost un preot numit Zaharia, din ceata preoteasca a lui Abia, iar mama sa a fost Elisaveta, din fetele lui Aaron, rudenie a Fecioarei Maria, dupa cum ne spune Evanghelia dupa Luca. Amandoi erau neprihaniti inaintea lui Dumnezeu, erau oameni in varsta, dar Elisaveta nu putea avea copii c?ci era stearpa. Condacele ?i Icoasele Condacul 1: Icosul 1: Înger înaintest?t?tor, al cetelor drep?ilor, tu e?ti, Ioane proorocule, c? str?lucind cu dumnezeiasca lumin?, luminezi pe to?i cei ce laud? dumnezeiasc? pomenirea ta ?i cu fierbin?eal? ?i dragoste te m?resc ?i zic c?tre tine a?a: Biserica Ortodox? are ?ase zile de pr?znuire pentru Sfântul Ioan Botez?torul. În ordine calendaristic?, cu începutul anului bisericesc (1 septembrie), acestea sunt: - 23 septembrie - Z?mislirea sfântului Ioan Botez?torul - 7 ianuarie - Soborul sfântului prooroc, înaintemerg?torului ?i botez?torului Ioan (a doua zi dup? Teofanie, 6 ianuarie) - 24 februarie - Întâia ?i a doua aflare a Capului Înaintemerg?torului ?i Botez?torului Ioan - 25 mai - A treia aflare a capului Sf. Ioan Botez?torul - 24 iunie - Na?terea sfântului Ioan Botez?torul - 29 august - T?ierea capului Înaintemerg?torului De este preot, se zice: Binecuvantat este Dumnezeul nostru... Apoi: Imparate ceresc... Sfinte Dumnezeule... Preasfanta Treime... Tatal nostru... Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. Veniti sa ne inchinam... (de 3 ori) Dumnezeu este Domnul... (de 3 ori), apoi: Troparele: Catre glasul celui ce a strigat in pustie: "Gatiti calea Domnului, drepte faceti cararile Lui", cu credinta si cu dragoste sa alergam toti cei impresurati de primejdii si de suparari, spre a dobandi mila si ajutorul lui Dumnezeu. Ca mult poate a ne ajuta, ca un dumnezeiesc inaintemergator si prieten de aproape al lui Hristos (de doua ori). Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. Catre Maica Luminii si Preacurata Fecioara Maria sa alergam toti cei ce voim sa dobandim ajutorul ei si mila Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Care cu multa indurare primeste mijlocirea si rugaciunile Prea Curatei Maicii Sale. Psalmul 50: Miluieste-ma Dumnezeule...
Canonul de rugaciune Cantarea 1: (glas 2) Cantarea lui Moisi luand, striga suflete: Ajutor si descoperitor S-a facut mie spre mantuire. Acesta este Dumnezeul meu si Il voi slavi pe El. Stih: Sfinte Slavite Ioane Botezatorule si Inaintemergatorule, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi, pacatosii. Apropiindu-se zorii mantuirii neamului omenesc, trimis a fost de la Dumnezeu Arhanghelul Gavriil, ca sa vesteasca lui Zaharia Proorocul nasterea ta, inaintemergatorule Ioane, pe care noi cu credinta si cu inima smerita astazi o praznuim, cerand de la Dumnezeu, prin rugaciunile tale, pace si mare mila. Pe odrasla cea sfanta a lui Zaharia si a Elisabetei, pe cel nascut din fagaduinta, pe cel sfant nascut din cei drepti si fara prihana, credinciosii cu evlavie si cu dragoste sa-1 cinstim. Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Ioan, a zis ingerul catre Zaharia, va fi numele lui, cu taina aratand darul lui Dumnezeu cu care te-ai sfintit inca din pantecele maicii tale. Aceasta intelegand noi pacatosii, venim cu umilinta, cerand de la Dumnezeu, prin a ta mijlocire, mila, ajutor si izbavire de primejdii. Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. Bucurie si veselie in toata lumea ai adus cu nasterea ta Preacurata Fecioara, caci ai nascut pe Cel mai inainte de toti vecii si pe Care Dumnezeu Tatal a binevoit a-L trimite in lume spre a noastra indreptare si mantuire.
Fiindc? ast?zi Biserica drept-m?ritoare pr?znuie?te cu laude ?i cu cânt?ri duhovnice?ti mutarea la Domnul a Sfântului Ioan Botez?torul, este potrivit? o analiz? succint? în special a icoanei acestei s?rb?tori ?i a în?elesurilor ce deriv? din ea. Iconografia ortodox? cunoa?te mai multe moduri în care acest eveniment este redat. Prima variant? este cea care cuprinde reprezentarea Sfântului Ioan Botez?torul în conformitate cu ceea ce cultul m?rturise?te despre acesta: înger în trup. Reprezentarea angelic? subliniaz? în acest mod aspectul de trimis al lui Dumnezeu, de mesager al voin?ei divine, de mandatar al împlinirii voin?ei lui Dumnezeu pe p?mânt. Icoana T?ierii Capului – simbolul asum?rii muceniciei Prin faptul c? Sfântul Ioan î?i ?ine capul cu mâna dreapt?, aceast? variant? a icoanei poate produce o tulburare în sufletele privitorilor. Îns?, prin alegerea unei astfel de reprezent?ri se dore?te manifestarea asum?rii condi?iei de m?rturisitor al dreptei credin?ei. În mâna stâng? a Sfântului Ioan, aceast? icoan? con?ine mesajul central al propov?duirii sale: “Poc?i?i-v?, c? s-a apropiat Împ?r??ia cerurilor”. Acest îndemn misionar va reprezenta nucleul predicii Mântuitorului Iisus Hristos de mai târziu. În felul acesta se eviden?iaz? misiunea Botez?torului de a-L vesti oamenilor pe “Mielul lui Dumnezeu, cel ce ridic? p?catul lumii”. Pe acest considerent, sfântul va fi numit Înaintemerg?torul Domnului. O alt? reprezentare a evenimentului pr?znuit ast?zi, întâlnit adesea în iconografia dedicat? Sfântului Ioan Botez?torul, eviden?iaz? latura istorico-scripturistic? a evenimentului în sine. Cu toate c? Sfânta Scriptur? red? faptul c? Sfântul Ioan a primit sfâr?itul poruncit de împ?ratul Irod la dorin?a Irodiadei, prin fiica sa, Salomeea, în temni?? (conform Matei 14, 10, Marcu 6, 28), iconografii au ales reprezentarea acestui moment ca ?i cum ar fi avut loc în afara acesteia. Prin ra?iunea aceasta, la prima vedere îndr?znea??, se pune în lumin? faptul c? moartea unui ales al Domnului, ?i în special a unuia de m?rimea ?i importan?a teologic? a Sfântului Ioan, nu poate fi f?cut? în ascuns, ci ea evadeaz? din negura temni?ei, simbolizând iadul ?i p?catul, ie?ind biruitor în fa?a mor?ii. Totodat?, icoana aceasta, din aceast? perspectiv?, poate fi un arhetip al pogorârii la iad a Mântuitorului. Sfântul Ioan, chipul slujirii sacerdotale În concep?ia cre?tin?, bazat? pe Sfânta Scriptur? ?i Sfânta Tradi?ie, Sfântul Ioan Botez?torul ocup? un loc de seam? în istoria mântuirii, având un rol determinant în acest sens, rol pe care iconografia ortodox? l-a re?inut în celebra icoan? numit? “Deisis” (Mijlocire). Pe marginea acestei reprezent?ri au avut loc o seam? de discu?ii ce au la baz? acordarea denumirii speciale de Mijlocitor, pe care Biserica i-a încredin?at-o Fecioarei Maria, ca reprezentant al femeii depline, cât ?i Sfântului Ioan, ca unul ce reune?te întru sine chipul slujirii sacerdotale, prin excelen??. Nu întâmpl?tor Sfântul Ioan reprezint? din acest punct de vedere adev?ratul chip al preo?iei ?i prefigurarea slujirii sacerdotale a Noului Testament. Scena Deisis, pentru importan?a mesajului ei teologic, a p?truns adânc în iconografia Bisericii, intrând în canonul picturii biserice?ti. Astfel, aproape orice l?ca? de cult ortodox are reprezentat? aceast? scen? pe iconostas, deasupra u?ilor împ?r?te?ti, simbolizând rug?ciunea comunitar? a Bisericii. Unii exege?i, în conformitate cu concep?ia clasic?, sunt de p?rere c? în aceast? scen? se reune?te atât Vechiul Testament (prin Sfântul Ioan, ca ultimul mare profet mesianic), cât ?i Noul Testament (prin Maica Domnului). Judecata prin modele Aprofundând în?elesurile ?i simbolismul acestei icoane, dup? Paul Evdokimov, aceasta este v?zut? drept o imagine a Bisericii în rug?ciune, având în frunte un arhetip feminin (Maica Domnului) ?i unul masculin (Sfântul Ioan). Pornind de la ei, scenele iconografice ale iconostasului îi reprezint? pe îngeri, apostoli ?i profe?i într-o înl??uire logico-teologic?. Având ca principal scop reliefarea Dreptei Judec??i, aceast? icoan? îl are în centru pe Hristos-Dreptul Judec?tor ce ?ine în mâini Evanghelia, simbolizând judecata prin cuvânt, dup? con?inutul ?i mesajul evanghelic. Paul Evdokimov opineaz? c? reprezentarea aceasta denot? ?i o “judecat? prin modele, prin arhetipuri”. Astfel, dup? autorul citat, Fecioara Maria ?i Sfântul Ioan sunt gândurile lui Dumnezeu în privin?a masculinului ?i a femininului, fiind adev?ruri normative, ipostaziate. Ra?iunea pict?rii lor este ca, atunci când icoana este privit?, orice fiin?? s? fie îndemnat? la un examen interior, la o autojudecat?, în conformitate cu mesajul central anticipativ propov?duit de Sfântul Ioan ?i cu cel subliniat prin anamneza Întrup?rii Domnului din Fecioara Maria. “Mijlocitorul fierbinte…” Prin reprezent?rile supuse aten?iei, se poate contura personalitatea complex?, precum ?i misiunea de propov?duitor neobosit, râvnitor aprig ?i Înaintemerg?tor al Domnului, toate încununate de calitatea de Mijlocitor puternic ?i fierbinte rug?tor al celui mai mare profet. Sfântul Ioan contureaz? ?i reune?te cele dou? planuri distincte ?i totu?i unitare ale istoriei mântuirii: Legea Veche ?i Legea cea nou? a Iubirii. Transpunând hotarul dintre acestea, Sfântul Ioan devine un mijlocitor autentic al celor ce-L cinstesc pe Mântuitorul Iisus Hristos, încredin?ându-le credincio?ilor misiunea de a-L ar?ta ?i de a-L propov?dui ei în?i?i pe Hristos lumii.
|
Din predanie avem pastrate multe minuni facute de Botezatorul Domnului prin aceasta icoana. Insa cea mai des pomenita si de multi din cei batrani cunoscuta este si aceasta: Ca la 1821, cand a fost zavera cea mare intre turci, greci si romani, venind atunci multime de ostire turceasca in Sfantul Munte, ca sa-i pedepseasca si sa-i smereasca pe cei razvratiti, s-au pus sa jefuiasca si Chilia Prodromului. Aici insa nu gasira ceva de prea mare pret, pentru ca parintii ce vietuiau in schitul cu pricina fie fugisera in Romania, fie se retrasesera prin alte parti ale Athosului. Asa incat odoarele de mare pret, pe unele le luara cu ei impreuna, iar pe altele mai greu de purtat le-au adapostit spre pastrare in Marea Lavra a Sfantului Atanasie, pana la trecerea tulburarii si reintoarcerea lor la chilie. Intrand deci soldatii turci in Paraclis, sperand sa puna mana pe ceva argintarii, indata ii cuprinsera frica, parandu-li-se ca vad ceva. De spaima trasera cu pistolul asupra icoanei Sfantului Ioan Botezatorul; insa gloantele, in loc sa o vatame, se intorceau inapoi si-i loveau tot pe ei. Acestea intamplandu-se, si mai mult s-au infricosat si au fugit, sfanta icoana ramanand neatinsa de nici un glont. (dupa Minunile Maicii Domnului Prodromita si minunile altor sfinte icoane ce se afla in Sf. Manastire Prodromul din Muntele Athos, adunate si diortosite de Arhimandritul Antipa Dinescu, Bucuresti, 1906) Icoanele ne ridica mintile de la cele pamantesti la cele ceresti. Sf. Ioan Damaschinul a scris, "prin icoane vizibile suntem condusi la contemplarea a ceea ce este divin si spiritual". Prin pastrarea memoriei celor pictati în icoane, suntem inspirati sa-i imitam.
Aceste icoane la o rezolutie buna se pot descarca de aici: Icoane cu Sf. Ioan Botezatorul
Ieri, iubi?ii mei, s-a încheiat Dodekaimeronul, care ?ine de la Na?terea lui Hristos pân? la Boboteaz?, exceptând Ajunul Bobotezei. Dup? Dodekaimeron, prima s?rb?toare care urmeaz? este Soborul Sfântului Ioan Botez?torul, ast?zi.
Sfântul Ioan nu are nevoie de laude omene?ti. L-a l?udat Însu?i Hristos când a spus c?, între mul?imile oamenilor care s-au n?scut pân? atunci, el este mai presus de to?i (vezi, Matei 11, 11). Este mai presus de Noe, de Avraam, de Iacov, de patriarhi, mai presus de to?i marii b?rba?i.
S-a n?scut prin minune, din p?rin?i b?trâni, Zaharia ?i Elisabeta, care era stearp?. Pe cât e cu putin?? ca dintr-o piatr? s? r?sar? o floare, tot a?a era cu putin?? ca din cele dinl?untru ale Elisabetei s? se nasc? prunc. Embrion înc?, el a s?ltat în pântecele maicii lui, când ea a primit-o pe cea asemenea îns?rcinat?, pe Preasfânta N?sc?toare de Dumnezeu. De atunci era sfin?it. Precum unii sunt Iude, copii ai blestemului, din pântecele maicii lor, a?a al?ii sunt binecuvânta?i din scutecele lor. Evanghelia: Marcu 6,14-30
Apostolul: Fapte 13,25-33
|